The Andrea and Charles Bronfman
Center for the Media of the Jewish
People, Tel Aviv University

No. 32, November 2002 CONTENTS
Head of the Center: Introduction / Mordecai Naor - 2e

i Prof. Michael Keren English Abstracts of Hebrew Articles:

! The Cases of “Kol Ha’am” and “Al-Ittihad” v. the Minister of Interior, the Su-
Founder of the Institute for the preme Court of Israel, 1953 / Shimon Agranat ~ 4e
Study of Jewish Press and The Voice of the People: Justice Shimon Agranat’s View of the “Kol Ha’am”
Commounications: Case / Aharon Barak — Se
Shaiom Rosenfeld

Cross-Ownership of the Media: Does It Really Influence Contents? / Yehiel Limor
and Inés Gabel - 7e

The Weakening of the Zionist Motif in “Ha’aretz,” 1948-2002 /

Giora Goldberg — 8e

Haredi Society and the Digital Media / Orly Tsarfaty and Dotan Blais - 9¢
“Chorba” — An Arab Newspaper Published in New York / Avi Raz - 10¢

Abe Cahan as a Reformer; The Political and Journalistic Road Taken by the

Editor, Kesher:
Dr. Mordecai Naor

Assistant Fditor:
Carmen Oszi

English Section: Editor of the “Forverts” / Ehud Manor - 12e
Judy Krausz A Wartime Press: The Jewish Press in Eretz Yisrael During World War Two /

Mordecai Naor — 3¢
Hebrew Copy Editor: The Race to Establish a Hebrew Daily: The Metamorphosis of “Hatsfirah’ /
Moshe Orr Ela Baver — 15¢

The Opposition to the Notion of a Hebrew Daily / Gideon Kouts — 16¢
Typesetting and Preduction: The Role of Correspondents in the Hebrew Press in Nineteenth-Century
S. Kedem Lid. Europe / Irith Nahmani - 17e

“Maly Przeglad”: A Polish Juvenile Newspaper Published by Janusz Korczak /
Hebrew Cover: Adina Bar-El - 18¢ o
Portrait by Danny Kerman based on a A Fighting Press: Israel’s War of Independence as Reflected in the Hebrew
photograph of Justice of the Juvenile Press / Meir Chazan — 20e
Supreme Court Shimon Agranat, Book Reviews — 21e
who wrote the judgment i_n the case of Bernd Stsemann, Theodor Wolff — Ein Leben mii der Zeitung / Thomas von der
the closure of Kol Ha’am in 1953. The Osten-Sacken
judgment entrenched freedom of Nurit Govrin, Epochal Reading: Hebrew Literature and Its Contents |
speech and the press in Israel. On Gideon Kouss :
the judgment and its significance, Moshe Nes-El (ed.), “Herut”: Abstracts of Ariicles by and About Menachem
see pp. de-6e. Begin / Arye Naor

Dafna Lemish, Growing Up With Television: The Little Screen in the Lives of

Editorial and Children and Adolescents / Gilad Padva
Administrative Offices: Contributors to this Issue - 23¢

The Andrez and Charles Bronfian
Center for the Media of the Jewish
People, Tel Aviv University

The Andrea and Charles Bronfman Center for Media of the Jewish People

Information Center
The Information Center contains & computerized research library with an on-line database of some

Ramat Aviv, Tel Aviv 69978 110,000 articles and newspaper clippings published in the Jewish and Isracli media from 1989 cnward,
Tel: (031641 3404, (03)640 8665 wpdated daity. Topics include the functioning of the print and electronic media; relations with govern-
Fax: (03)642 2318 mental, public, legal and economic networks; the mutuality between media and society; and informa-

i tion on media figures. A special section contains a wide range of bibliographic materials on the history
of Jewish mediz in Israel and throughout the worid. The Center also houses several collections of
current and historical exemnplars of the Israeli and Jewish press, including special issues, books, vide-
ocassettes and photographs. Hours: Sun.-Thurs. 10.00 am-4.00 pm. Tel: 972-3-6408102.
Fax: 972-3-6422318.  Email: ocarmen@post.tau.ac.il http:/Awww.tau.ac.il/institutes/bronfman

1e




Kesher No. 32, November 2002

Introduction
Mordecai Naor

On March 9, 1933, anews item appeared in the daily Ha'aretz
reporting that the State of Israel would be prepared to dis-
patch 200,000 soldiers to fight alongside the United States
should that country enter into a military confrontation with
the Soviet Union. Although the report was denied vigorously
in Israel, the two communist newspapers published in Israel
at that time — Kol Ha’am {in Hebrew) and «al-Irtihad (in Ara-
bic) — took up the issue and ran editorials attacking the gov-
ernment vociferously. Responding, the minister of interior
acted on his authosity and ordered a closure of both papers
based on “endangerment of the public peace.” Both newspa-
pers appealed the closure to the Supreme Court, which con-
sidered the case over a period of months until on October 16,
1953, a panel of three judges annulled the minister of interi-
or’s decision.

The Kol Ha'am case has served ever since as a milestone
in the realm of freedom of speech and press in Isracl. With
the approach of the 50th anniversary of the start of the affair,
we open this issue of Kesher with two articles that deal with
it: the first presenting the judgment itself, which was written
by then-Justice of the Supreme Court Shimon Agranat, and
the second a commentary on the judgment by Justice Aharon
Barak, president of the Supreme Court today.

The rest of this issue of Kesher is devoted to a range of
topics both past and present. Dr. Yehiel Limor and Inés Gabel
explore the influence of the media “barons” who control the
communications field on media content. They examine the
contents of two youth magazines published, respeciively, by
Yediot Aharonot and Ma’ariv. The common wisdom in Israel
and throughout the world is that cross-ownership of the press
and the other media engenders favoritism and a corporate pa-
tronage relationship. Surprisingly. this phenomenon was not
found in the media surveyed.

Prof. Giora Goldberg, conducting a comprehensive sur-
vey of Zionist and post-Zionist contenis in the Independence
Day editorials of Ha'aretz over a 53-year period (1949-2002),
found that from the 1980s onward, Zionist content has increas-

2e

ingly, although not completely, receded in the face of post-
Zionist content.

Hared: Society and the Digital media, an article by Dr.
Orly Tsarfaty and Dotan Blais, reveals how the various sec-
tors of ultra-Orthodox society deal with this global medium.
‘While mest haredi groups try to distance themselves, and es-
pecially their children, from it, some atterapt to adapt the
Internet to serve their particular needs.

Two radically different newspapers published in New York
in different periods are dealt with in separate articles. One
paper, the Forverts, was the largest Yiddish newspaper ever,
published from the late 19th century until (in an altered for-
mat) today. Dr. Ehud Manor traces the social and political
positions adopted by its editor, Abe Cahan, who headed the
paper for nearly 50 years until his death at age 91 (1951).
The other New York-based newspaper was Ghorba, a Pales-
tinian-Arab publication in the 1980s dedicated to portraying
Jewish Israel in the worst possible light. In this respect, au-
thor Avi Raz points out, it constituted a mirror image of a
Hebrew paper published in New York, Yisrae!l Shelanu.

My article covers another chapter in the history of the Is-
raeli press, this one centering on the World War Two period.
It was a difficult time for the press, both for the newspapers
and the journalists, inter alia due to the severe shortage of
paper and the oppressive censorship imposed by the British.
A particularly sensitive issue was coverage of the horrors of
the Holocaust, a topic that continues to occupy the press to
this day.

Three articles take us back in timne to the early period of
the Hebrew press in the 19th century. Dr. Ela Baver describes
Nahum Sokolov's perseverance in turning his Hebrew weekly,
Hatsfirah, into a daily in 1886. Prof. Gideon Kouts depicts a
nearly opposite situation: the efforts that same year by poet Y.
L. Gordon, who served as managing editor of another Hebrew

weekly, Hamelitz, to delay turning his paper into a daily. Ul-

timately, both weeklies became dailies that year within the
space of a few months. The third article, by Irth Nahmani,

i
1
|



focuses on the role of “correspondences” in the Hebrew press
of the 19th century. Typically, correspondents writing for the
first Hebrew weekly, Hamagid, were requested to write in a
positive vein, and also to write the truth only, an element that
has not lost its importance to this day.

The last two articles in the issue deal with the juvenile
press. Dr. Adina Bar-El, a past contributor to Kesher in the
field of the Jewish juvenile press in Poland during the inter-
war period, describes the distinctive children’s newspaper
edited by writer and educator Janusz Korczak, written nearly
entirely by children. Meir Chazan surveys children’s news-
papers during Jsrael’s War of Independence, from late1947

Kesher No. 32, November 2002

until the spring of 1949, revealing both the children’s view of
the period through their letters, and the context molded by the
adult creators of the medium, who were concerned with the
education of the “first generation of the redemption.”

Customarily, a book review section concludes the issue.

We plan to devote Kesher No. 33, which will appear in
May 2003, to a topic that has been integral to the Jewish press
and media from their earliest beginnings — Judophobia and
anti-Semitism. The editorial board welcomes proposals for ar-
ticles on this topic as it is reflected not only in the press but
also in books, plays, films, television and the Internet in Israel
and throughout the Jewish world,




Kesher No. 32, November 2002
English Abstracts of Hebrew Articles

THE CASES OF “KOL HA’AM” AND “AL-ITTIHAD” V. THE MINIS-
TER OF INTERIOR, THE SUPREME COURT OF ISRAEL, 1953

Based on the Israeli law allowing the minister of interior to
suspend publication of a newspaper for publishing material
likely to endanger the public peace, the Hebrew communist
daily Kol Ha'am (“The Voice of the People”) was closed down
for ten days in March 1953, and the Arabic daily al-Ittthad
{"Unity”) for 15 days in April 1953. The reason for the sus-
pensions was a lead article that appeared in Kol fa'am on
March 18, 1953, under the headline: “Let Abba Eban Fight
the War Alone,” and in al-Frtihad on March 20, 1933: “The
People Will Not Permit Speculation With the Blood of Its
Sons.” Both articles were writien in response to a report in the
daily Ha'arerz of March 9, 1953, that [Jewish leader] Henry
Morgenthau had described Georgy Malenkov as worse than
Stalin and predicted that when the time comes, Israel would
put 200,000 soldiers at America’s side. Israeli Ambassador to
the U.S. Abba Eban was reported as supporting Morgenthau’s
remarks and as having added that Morgenthau had actually
underestimated Israel’s recruitment capability.

Both newspapers viewed the Ha'arefz report (which was
announced by the Knesset five days later to be a fabrication)
as evidence of the anti-Soviet policy of the Israeli govern-
ment and of its readiness to fight alongside the U.S. in the
event of a war against the Soviet Union. Attacking this per-
ceived policy, the Kol Ha'am article ended thus:

Despite the anti-Soviet incitement, the masses in Is-

rael know that the Soviet Union is true to a policy of

the brotherhood of peoples, and to peace. The speeches

by Comrades Malenkov, Beria and Molotov have veri-

fied this once again. Should Abba Eban or anyone else

want to go and fight at the side of the American war-
mongers, let him go, but tet him go alone. The masses
want peace and national independence, and are not pre-
pared to give up the Negev in exchange for joining the

“Middle East Command.”

We will redouble our struggle against the anti-national

policy of the Ben-Gurion government which speculates

with the blood of Israeli youth.

4e

We will redouble our struggle for peace and for the

independence of Israel.

The ai-Itihad article, in a similar vein, concluded thus:

And so every kind of submission by the Ben-Gurion
government, and all its professions of loyalty wilt not
help it with its American masters. Moreover, its diplo-
matic, domestic, foreign, economic and political bank-
rupley have begun to be visible to the masses, who have
begun to understand where this government’s deterio-
ration is leading: not only to unemployment, poverty
and hunger but also to death in the service of imperial-
ism which serves them up as fodder for its war ma-
chine, while these masses do not wish this fate and will
show their refusal.
Shouid Ben-Gurion and Abba Eban want to fight and
die in the service of their masters, let them go and fight
alone. The masses want bread, work, independence
and peace, and they will reinforce their struggle for
these goals and will prove to Ben-Gurien and his peo-
ple that they will not allow them to speculate with the
blood of their children in order to satisfy the will of
their masters.

Both newspapers appealed the closures in the Supreme
Court before a panel of judges headed by Justice Shimon
Agranat. The basic principle involved in both cases is the
relationship between freedom of the press, which is a type of
free speech, and the authority of the government to impose
lirpitations on the implementation of this right in the interest
of the security of the state. Only when an actual circurnstance
demands imposing this limitation is it justified. Furthermore,
the “security of the state” may be interpreted, inter alia, as the
“public peace,” and it is in this context that the court had to
assess the likelihood of the danger posed by the newspaper
arsicles in question. In effect, the court had the task of agsess-
ing the probability of the danger of disturbing the public peace
as a consequence of the publication of the articles.

Based on the Anglo-American legal perception of the use




of preventive measures (i.e., censorship) in this context as a
severe measure, the norm in Israel is to rely on the court to
determine the probability of danger affer publication. Moreo-
ver, whether the published material was determined as rea-
sonably expected to endanger the public peace had to be judged
in light of the specific circumstances existing at the time. In
addition, the question of whether the material in question con-
stituted a clear and present danger — i.e., a question of proxim-
ity and degree — was also a factor in the court’s judgment.

In light of these judicial principles, the court ruled that
both suspension orders were based on infirm grounds. The
Kol Ha’am article was based on an erroneous premise and
could not be reasonabty viewed as a danger to the public peace
because it cannot be shown io incite to violence to bring about
change in an imaginary governmental policy. Clearly, the court
stated, the true significance of the published text was to ex-
press sharp, emotionally stated opposition te the perceived
policy of the government, and nothing more. Expressing op-
position to an imagined policy, and advocating a campaign to
annul that policy, cannot be viewed as endangering the public
peace. The fact that the criticism was articulated insulfingly
did not turn the content into a greater danger to the public
peace.

The court found that if the freedom to clarify political is-
sues — an important element of freedom of the press —is not to

Kesher No. 32, November 2002

be stuititied, and i the test of reasonable prebability is to be
retained in evaluating endangerment to the public peace, the
suspension order against Kol Ha'am deviated fundamentally
from its bounds of jurisdiction, This ruling held true as well
for the suspension order against al-Iitihad, whose article, pub-
lished two days after that of Kol FHa’am, was essentially the
same in content, although the tone was even more aggressive.
This may have been the reason for the imposition on it of &
longer ¢losure, but, the court peinted out, it still did not con-
stitute endangerment of the public peace.

In these circumstances — when, on the one hand, the entire
argument of the content was based on the a priori assumption
that the report in Ha'aretz correctly reflected government
policy, and, on the other, the report was declared a number of
days later to be a fabrication — the argument cannot be said to
exert an influence that would endanger the public peace. It
canmot be seriously viewed as prompting the “masses™ to re-
sort to violence or to refuse to fulfill their legal obligation of
military service merely in order to nullify a policy that was
never announced as the official policy of the State of Israel.

The court ruled, therefore, that the orders nisi issued (o the
minister of interior to halt the suspensions be made absolute,
and the defendant {the minister of interior) bear court and le-
gal costs,

THE VOICE OF THE PEOPLE: JUSTICE SHIMON AGRANAT’S
VIEW OF THE “KOL HA’AM CASE” / Aharon Barak

Justice Agranat, who presided over the panel of judges in the
Kol Ha'am case in the Supreme Court {1953), noted at the
time that “justice must be studied through the mirror of the
national life of the people.” Laws change with the passage of
time, especially laws based on judicial rulings. However, cer-
tain rare judgments stand out over time as beacons and as mile-
stones that guide the future direction of justice. One of these
is the Kol Ha’am case, recognized at the time and to this day
as one of the central rulings of IsraeH jurisprudence, as well as
one of the most important judgments handed down by Justice
Agranat.

Two elements imbue this judgment with its distinctive

importance: the rules determined by it for freedom of the press
specifically, and for freedom of speech and the democratic
nature of the State of Israel generalty; and the method of judi-
cial thinking employed by Justice Agranat to coalesce this judg-
ment. The first element is contextual, the second methodo-
logical.

‘The contextual element of the case

This element involves a definition of the jurisdiction of
the minister of interior according to Israel’s press law. The
law gives the minister the authority to halt the publication of a
newspaper if it prints material that is liable to endanger the

5e



Kesher No. 32, November 2002

public peace. The word “liable,” however, can imply a range
of possibilities, from a remote possibility of danger, to a clear
and present danger. The Supreme Court, in defining the term
as a “present” danger in this case, diminishes the power of the
minister of interior and heightens freedom of the press, thereby
constituting an important contexiual contribution to the Israeli
judicial system.

Another contextual contribution relates to freedom of
speech generally. The ruling of the court did not Jimit itself to
ruerely defining the word “lable,” but based itself on a broad
recognition of freedom of speech as integral to the democratic
process and as the prime condition for the realization of nearly
all the other freedoms. Only in the case of probable endan-
germent to the public peace, therefore, can freedom of the
press be reined in. In positioning freedom of speech as a cen-
tral constitutional right in Israel, Justice Agranat made a ma-
jor contribution to the entrenchment of democratic rule in the
state and to its perception of human rights. He thereby placed
Tsrael in the company of the most enlightened nations in the
world.

A third contextual contribution made by the judgment to
Israeli law is in underscoring the close interrelationship be-
fween the state and its democratic form of government. In
highlighting the democratic foundations of the state, the find-
ing constitutes a source of inspiration for the nurturing of ad-
ditional rights, such as freedom of association, the dignity of
the individual, freedom of conscience and religion, and equality
between all people. It is a wellspring for such fundarmental
principles as the separation of authority and jurisdictional pu-
rity. Ultimately, it sets the tone for the judicial environment
that interprets and implements the law.

The methodological aspect of the case

This aspect of the case is equally distinctive in establish-
ing norms for interpreting the law based on a set of basic judi-
cial principles. The concrete issue facing Justice Agranat was
the interpretation of the term “liable™ in Article 19 of the press
Taw. Anticipating the later philosophical judicial dispute be-
tween reliance on principles vis-a-vis on policy, he granted a
central role to basic principles in the process of interpreting
the law. In the Israeli instance, he emphasized, these princi-
pals reveal the intention of the founding legislators to estab-

Ge

lish the state on democratic foundations and on the principles
of independence and the guarantee of freedom of conscience.
Moreover, in holding that justice must be viewed through the
mirror of the people’s national life, he freed the interpretation
of the law from formalistic confines and provided it with a
creative basis. The judge must always begin with the text of
the law, but he must never end with it alone., He must inter-
pret it in the context of the reality of the people’s existence. In
this sense, the case of Kol Ha’am (“The People’s Voice”) in-
deed laid the foundation for the people’s justice.

In emphasizing the influence of the peopie’s naticnal life
on the judicial process, Justice Agranat introduced a dynamic
concept into judicial interpretation. A pation’s basic princi-
ples are not static or finite. They change and evolve in tandem
with the changes in national life. Some basic principles lose
their importance. New basic principles emerge. This dynamic
reality raises serious problems that were not reflected in the
Kol Ha'am case but which are central to the philosophic judi-
cial debate today and go to the heart of the judicial process.
Solutions cannot be found in judicial decisions alone, but in
the very legitimation of the judicial process. Judgments, how-
gver, contribute to the debate, for they illuminate the percep-
tion of the judicial role. If the basic principles are established
by judgments that reflect the people’s national life, a dynamic
legal system is created that intrinsically legitimizes judicial
creativity,

Sometimes basic principles conflict with one another. Jus-
tice Agranat faced this problem in the case of Kol Ha'am,
namely in the conflict between freedom of speech and the
public peace. Each of these principles, he wrote, has supreme
national and social importance. His solution was to balance
one against the other. This, too, constituted a major contribu-
tion to the Israeli judicial system. Since then, the Supreme
Court has often followed this guideline in cases of conflicting
basic principles. However, the weight of each principle is not
always equal one to another, and must be evaluated in light of
the specific circumstances. Such an evaluation is often prob-
lematic and requires long study. Tndeed, while the Kol Ha’am
case did not provide a solution to the problem of balance of
principles, it raised it and provided the intellectual base and
the legitimation for exploring it.




Kesher No. 32, November 2002

CROSS-OWNERSHIP OF THE MEDIA: DOES IT REALLY
INFLUENCE CONTENTS? / Yehiel Limor and Inés Gabel

The growth of privately owned media empires, an issue that
has gained prominence in Isragl, as in the rest of the world,
during the last two decades, is cause for concern to politicians
and public figures, who seek to restrain this process. What
these empires have in common is their profit-making basis.
They are perceived as dangerous primarily because of the con-
siriction in cultural pluralism which they engender, and the
damage thereby to the “muarketplace of opinion and ideas.”
This is seen as a threat to the very fabric of democratic life.

The danger to the marketplace of ideas, according to this
thinking, lies in the uniformity of contenis to serve the eco-
nomic, political or social interests of the media “barons.” These
“barons™ can also apply pressure to exclude certain kinds of
content, with the result that the public receives limited infor-
mation despite a multiplicity of media channels.

Such eriticism has not yet been proven empirically. The
authors aimed to test it by examining the Israeli case, namely,
whether media owners in Israel indeed exploit their control
over several media for their own benefit. Media concentra-
tion and cross-ownership in Israel has evolved into controt by
five or six families. The largest media conglomerate is Yediot
Aharonot (which is also the largest privately owned company
in Israel), controlled by the Mozes and Fishman families. The
second largest conglomerate is Ma’ariv, contrelled by the
Nimrodi family. The third and smallest conglomerate is
Ha’aretz, controlled by the Schocken family. All three con-
glomerates, wholly or in partnership with outside investors,
control eight media markets: the daily national press, local
newspapers, periodicals, Channel Two (the commercial chan-
nel), cable TV, vutdoor advertising and the disk/video market.
They also exert considerable control in the publishing field.
Only one major medium — radio - remains outside their sphere
of influence, in part because of legislative restrictions on cross-
ownership of the electronic media.

The study under discussion focused on the influence of
media cross-ownership on content as reflected in two teenage
weeklies owned by two of the conglomerates that also control

record companies: the weekly Ma'ariv Lano’ar (*Ma’ariy
for Youth™). owned by the Ma’ariv conglomerate, which aiso
owns the Hed Artzi record company; and Rosh 1 (“Mood 17,
fiterally “Head 1), owned by the Yediot Aharonot conglom-
erate, of which the NMC record company is a subsidiary. Both
these magazines, and both record companies, are the leaders
in their fields. The hypothesis was that each conglomerate
would exploit its youth magazine to promote its daughter
record company, based on the fact that teenagers are the pri-
mary consumers of pop disks and videos. The magazines,
according to the hypothesis, would not oaly promote record
sales but also promote specific performers as well. Seven pro-
motional categories were selected as a basis for the research:
cover page, poster, contents page, article, song lyrics/recom-
mended new disk or video, mini-photo on cover, information
iterm. Category ratings were weighted according to prominence.
The study covered every issue of each magazine during the
year 2001,

The findings were sugprising. The NMC record company
showed far greater prominence than the Hed Artzi company
in both magazines and in equal proportions. Similarly, per-
formers associated with this record company received greater
coverage in both magazines, as did song lyrics. The explana-
tion for these findings is twofold, and is valid for media con-
glomerates generally. The first relates to the structural weak-
ness of conglomerates, many of which have difficulty impos-
ing a centralized policy on their subsidiaries. The second fac-
tor is economic and relates to the widespread conglomerate
policy of maximal autonomy for subsidiaries. This policy views
each subsidiary as an independent profit-making body operat-
ing on the basis of its own individual business considerations,
with the single goal of maximal profits.

The present research findings are partially supported by
two other recent Israeli studies. One {1999) showed no con-
clusive link between cross-ownership and extent of coverage
of subsidiaries in the dailies Yedior Aharonot and Ma’ariv. The
other (2002) showed no link between cross-ownership of ca-

7e




Kesher No. 32, November 2002

ble and Channel Two franchises, on the one hand, and TV
program reviews appearing in both parent-sponsored dailies,
on the other.

More broadly, these findings suggest that the issue of the
relationship between media cross-ownership and content may
be more complex than critics have perceived, and requires
further study.

THE WEAKENING OF THE ZIONIST MOTIF IN “HA’ARETZ,”

1948-2002 / Giora Goldberg

Post-Zionism, a widely used term nowadays, is difficult Lo
define and few are willing to apply this label to themselves.
Tom Segev believes that post-Zionism is not an ideology but
rather a retreat from ideology and from the notion of the col-
lective to the individual. Adi Ofir has written that Zionism is
not only an ideology but also a utopian vision and a discipline
of discourse, while post-Zionism i3 a critical reaction to Zion-
ism. Dan Mekhman identifies six main components in post-
Zionism: (1) Zionism, whose claim of unity and the existence
of a Jewish people is disputable; an imagined community is
closertothe truth. (2) Jewish settlernent in Eretz Yisrael, which
is a mask for colenialist-imperialist nationalism, with the Pal-
estinians as its victims. (3) The Helocaust, which was ignored
by the Zionist movement at the time. (4) The founding of the
state — not cut of a humane concera for Jews but for natiopal-
ist Zionist aims; the Palestinian refugee problem resulted from
flight and expulsion. (5) Contemporary Israeli society: The
supra-Zionist narrative is breaking up and the separate narra-
tives of the various Jewish groups, which have been ignored,
are emerging. (6) The desired Israeli society: Isracl should
exist side by side with & Palestinian state, while the Arabs of
fsrael will have rights as a national minority.

In an effort to explore the impact of post-Zionism on Is-
raeli society, the author surveyed the editorials that appeared
int the daily Ha areiz at Israel Independence Day and Memo-
rial Day for Israel’s Fallen Sokdiers from the founding of the
state to the present — over 100 articles in all. The six compo-
nents cited by Mekhman were used as the structural basis of
the rescarch,

The survey revealed that signs of a post-Zionist percep-
tion gradually emerged with the passage of time. The
memorialization of the fatalities of Israel’s wars, which was a

Se

central motif in the first decades, graduaily disappeared after
the Lebanese War (1982), a sign that points to Baruch
Kimmerling’s proposal to change the definition of Memorial
Day to a day of commemoration of all the victims of the Is-
racli-Arab conflict,

The editorials no longer dealt with the Holocaust. Moreo-
ver, the festive celebratory tone disappeared, as did the use of
the “we.” With this, the editorials did not generally use the
accepied post-Zionist jargon.

The retreat from Zionism in Ha 'aretz i$ attributable (0 two
developments: (1) The decline of the status of the state, the
diminishment of its collective goals, and the reduced expecta-
tions of it; and (2) The decline of nationalism. These proc-
esses are not limited to Israeli society; they reflect broad trends
in the Western world. However, while in a “service” staie such
as the United States these trends are not particularly signifi-
cant, in a “visionary” state such as Israel they are critical.

The major shift toward post-Zionist thought, based on this
study, occurred in the early 1990s with the start of the Oslo
process, a process which did not initiate the phenomenon but
did stimudate it.

Of the six post-Zionist components cited by Mekhman,
changes in Ha'aretz regarding three of them are particularly
recognizable: the Holocaust {more in the disregard of it than
in the binding of it to Zionist policy toward Diaspora Jewry);
contemporary Israeli society; and the desired Israeli society.
Conceivably, the non-adoption of a post-Zionist treatment of
the other three components, and the relative moderation gen-
erally in adopting a post-Zionist perception, may be explained
by commercial considerations, i.e., the fear that a drastic shift
to such a perception could damage circulation, especially
among older subscribers. Another explanation s that the fo-




cus of the research was on the main editorial, which is the
establishment part of the newspaper, in contrast to the signed
editorial pieces.

A third explanation for the refatively small post-Zionist
conient relates to the influence of events. The intifada that
erupted in 2000 engendered a pronounced change in Ha'arelz,
as in public opinion generally and in the country’s electoral
behavior. It even attered post-Zionist thought to some degree
in the universities, the bastion of this point of view.

A fourth factor relates o the character of Ha aretz, which
has always been a sounding board for the middle class and the

Kesher No. 32, November 2002

secular intelligentsia. While the now-defunct socialist news-
papers (e.g., Davar, Al-Hamishmar) had made extensive use

of Marxist jargon (coloniatism, imperialism and the brother-

hood of peoples, for example), Ha'aretz eschewed this termi-
nology. Part of the post-Zionist jargon is socialist, and this is
still absent from Ha aretz. More broadly, the collapse of in-
ternational socialism had a decisive effect on socialist Zion-
ism, in part supporting its slide toward post-Zionism. By con-
trast, the non-socialist Zionists did not experience this crisis.
Indeed, future research might well explore the question of
whether post-Zionism is essentially post-socialist Zionism.

HAREDI SOCIETY AND THE DIGITAL MEDIA /

Orly Tsarfaty and Dotan Blais

The haredi (Wtra~Orthodox) community in Israel is forbid-
den, by formal order of its rabbinic leadership, to make use of
computers or the Internet, or to view video or computer films.
The order itself, however, reveals an ongoing debate over the
use of computers and over its communications and techno-
logical implications for the community. As with other tech-
nological developments in the past, a thorough investigation
was conducted by the rabbinic leadership to weigh the poten-
tial benefits involved in adopting the use of computers (e.g.,
aiding the spread of Torah and creating additional sources of
livelihood), vis-a-vis the potential risks (encouraging heresy
and secularization). These issues revolve around an old/new
dilemma: Ts technology normatively neutral, or is it intrinsi-
cally, and msidiously, destructive?

Haredi society struggles to preserve its cultural and reli-
gious distinctiveness in the secular State of Israel through cul-
tural and physical isolation from secular society. This has
resulted in a cultural enclave with its own media (see articles
in Kesher 8, 30). However, not every sector in haredi society
is in agreement over the use of the mass media. Broadly, there
are two approaches (o the issue. One, the traditional approach,
prohibits the use of all modern media as part of a rejection of
the modern milicu entirely and because of the association of
the media with heretical secutar contents. The media are per-
ceived as agents of change and are rejected out of hand by a
society that seeks to perpetuate a conservative religious life

style. The sole exception to this prohibition is haredi-produced
newspapers, which are viewed in the context of the special
Jewish attitude to the written word, and as an effective means
of reinforcing internal religious solidarity. The second ap-
proach, which had been marginal but is gaining ground, holds
that the media are normatively neutral, i.e., the means are ac-
ceptable so long as religious contents and worthy values are
transmitted.

Side by side with a flourishing tdeclogical and conumer-
cial haredi press from the 1990s onward, the use of various
electronic materials with prescribed contents has spread in cer-
tain sectors of the haredi community, namely among the fol-
lowers of the Habad and the Shas movements. The common
denominator for both these sectors is an emphasis on outreach
to the non-religious population, maling effective use of the
media to spread their message.

Initially, the use of computers was perceived by the haredi
leadership as a solution to sources of livelihood, in that it al-
Jowed for flexible work hours and work from the home, an
especially suitable option for women with children. Other
functions as well soon became widespread in the haredi com-
munity (which was thought to have a similar percentage of
home computers as secular society), namely religious textual
study onscreen. This led to the growing popularity of the
broader visual aspect of the medium, resulting in a highly suc-
cessful haredi CD industry featuring its own style of enter-

Se



Kesher No. 32, November 2002

tainment. In effect, the computer now functioned as an alter-
native TV medium for the haredi community.

However, access to the Internet and the exposure to con-
tents and concepts identified with the modern secular world
prompted the haredi leadership — the gate keepers - to revise
their initial perception of the computer as a neutral device and
to view it as a dangerous agent of change. They emphasized
the negative influence on the education of children in particu-
lar. Clearly, it was now viewed as a potentiai threat to the au-
thority of the haredi educators.

Nevertheless, some haredi sectors, including the Lithua-
nian community and several hasidic courts, question the main-
stream ruling on the issue and permit the use of the Internet
for the purpose of livelihood in a supervised work environ-
ment. Moreover, haredi sites exist on the Internet, revealing
that prohibition may be beyond the capacity or the wiil of the
public.

The extreme pole on this issue is represented by such
hasidic groups as Habad and Brestov, along with the Sephard;
Shas movement and the “new haredim” (penitents}, all of
whom seek to spread their views to new audiences. The use-
fulness of the digital medium in this religious mission consti-
tutes legitimation of it. Additionally, sites have been opened
for haredi users who seek a protected and approved Internet

environment, €.g., torah.net and moreshet safe Hnes. This de-
velopment illustrates the potential for the community to di-
vert the medium away from openness and toward the preser-
vation of isolation.

Meanwhile, an industry of haredi entertainment CDs and
computer films that mimic secular TV formats has emerged,
signifying a cultural diffusion transmitted by the digital me-
dium. It also reveals that the critical mass of haredi computer
users has stimulated the creation of a TV leisure culture in
that society. Haredi-produced computer games constitute yet
another element of this culture. Haredi outreach materials
aimed at the secular population, such as those produced by
Rahbi Amnon Yitzhak, make use of such elements as trance-
style music and visual art.

These haredi-produced digital materials have become a
major component in today’s leisure culture in haredi society.
They form the basis for a type of virtual community with com-
mon interests. It is a community that seeks to close itself off
from global chanpels of communication. Nevertheless, it uses
various languages to connect with its branches throughout the
world, and various formats to reach out to the non-haredi popu-
lation. These dual aspects of haredi digital communication exist
side by side in a realm that may be described as a “Jewish
globat village.”

“GHORBA” - AN ARAB NEWSPAPER PUBLISHED IN NEW YORK /

Avi Raz

Ghorba (“Foreign Land” or “Exile™), an Arabic weekly pub-
lished in New York from March 1987 uniil the summer of
1988, was aimed at the Arab-American community in the
greater New York area and beyond. A major portion of its con-
tent was devoted to presenting Israel in the worst possible light,
and in this respect Ghorba constituted a mirror image of the
New York-based Hebrew weekly Yisrael Shelamu (“Our Is-
rael™), which servied an emigrant IsraeH audience.

Ghorba was essentially the work of a Palestinian with Is-
raeli citizenship, Marwan Bishara (b. 1959), who had erti-
grated to the United States at age 17. He aimed to publish a
high-level newspaper which would offer its readers — prima-
rily Palestinian emigrants from Jordan, Lebanon and the West

10e

Bank — reports and analyses of developments in the Middle
East from an Arab point of view.

Begun on an experimental basis as an eight-page daily,
Ghorba at first diversified its Middle Eastern content, although
Israel-related topics were prominent, with one page devoted
entirely to events in the occupied territories, Most articles were
unsigned. A large portion of the news was several days old or
older, translated from the Israeli press. News and editorial
commentary were intermingled in the same articles.

The staff member responsible for this content was an [ragi-
born Israeli journalist, Na'im Gil’adi, who had relocated in
New York. He mined the Israeli newspapers for items related
to the Arab-Isracli and Palestinian-Israehi conflicts, events in




the West Bank and Gaza Strip, and criminal and other unsavory
news itemns about Israeli life, which came to dominate Ghorba’s
content.

The paper shifted to a weekly format in mid-1987, soon
becoming a biweekly and sometimes a tri-weekly. Atthe same
time, it heightened its focus on Israel. For example, the U.S,
presidential campaign for the 1988 elections was covered
largely in the context of the Palestinian issue. Several editori-
als initially urged the readership to support Jesse Jackson as
the most suitable candidate from the Arab point of view, al-
though he was later criticized by Dr. Muhammad al-Halaj, a
member of the Palestine National Council and head of a small
‘Washington-based research institute, for avoiding the Pales-
tinian issue during his campaign for the Democratic nomina-
tion. Reiterating a frequent theme of Tsrael’s global influence
and its ability to mold world policies, Dr. Clovis Maksud, head
of the permanent delegation of the Arab League to the UN
and its ambassador to the U.S., charged Israel and “world Zi-
onism” with instigating world criticism of the Pope for meet-
ing in 1987 with Austrian President Kurt Waldheim despite
his Nazi past. Another article that year claimed that Israel was
responsible for the fran-Iraq War, which was part of its fong-
range strategy. In this context, editor Bishara asserted that Is-
rael was allied with the U.S. in a plan to put the Iranian army
in controf of its country and thereby replace the Revolution-
ary Guards. The Israel-U.S. conspiracy theory was reinforced
in Ghorba by translated segments of Noam Chomsky’s book
Pirates and Emperors: International Terrorism in the Real
World (1987; a book distributed by an information center
owned by Bishara). Chomsky accused the U.S. government
and the “traditional” American media (e.g., the New York
Times} of viewing only Israel’s proposals as “peace talks” but
not the proposals by the Arab states or the PLO.

The prospect of an international peace conference was

Kesher No. 32, November 2002

given a great deal of space in Ghorba. Dr. Adnan *Abd al-
Razik, an Israeli-educated Palestinian, warned that Israel’s aim
was to retain most of the territories captured in 1967. In a
review of Zionist ideology, Dr. Azmi Bishara (ioday a mem-
ber of Knesset in Israel), pointed to the contradictions between
the secular nature of the Zionist platform and the messianic
religious percepiion that developed in the wake of the 1967
war as boding il for the Palestinian cause. In a similar vein,
revelations of secret contacts between Palestinian personali-
ties in the West Bank and high-ranking Israeli officials imme-
diately after the occupation in 1967 were viewed with pessi-
mism regarding Israel’s intentions. '

While an unflattering portrayal of Israel was to be expected
of an Arab-Palestinian newspaper in a period of national strug-
gle, Ghorba went to extremes, presenting a distorted, repul-
sive picture of the Jewish state. Indeed, the Palestinian Issue
was the unifying element within the Arab-American commu-
nity and served as the basis of Arab ethnic identity. This per-
ception, however, proved to be insufficient. The paper had a
small circulation and failed to stimulate public discourse in
the Arab-American community. It also neglected news of this
community. Moreover, it did not reflect varied inter-Arab opin-
ion. Additionally, the accessibility of major Arabic newspa-
pers from various Middle Eastern countries and from London
marginalized Ghorba. Failing to attract significant advertis-
ing or investment, Bishara financed the paper himself. All
told, some 30 issues were published as a weekly, following an
unknown number as an experimental daily.

Curiously, Ghorba was, in a sense, an Israeli newspaper:
the news reports it published were based on information
gleaned largely from the Israeli press. However, its tenden-
tious editorial policy made it more a sponsored that an inde-
pendent newspaper.




Kesher No. 32, November 2002

ABE CAHAN AS A REFORMER: THE POLITICAL AND
JOURNALISTIC ROAD TAKEN BY THE EDITOR OF THE

“FORVERTS” / Ehud Manor

The breakup of traditional Jewish society in Europe, and es-
pecially in Eastern Europe, in the latter nineteenth century and
thereafter was accompanied by a loss of traditional Jewish
sources of livelihood, which resulted in urbanization and large-
scale emigration westward. New York City, the immigrants’
destination of preference, became the venwe of a vigorous
human laboratory in which the meeting between old and new
took place within a variety of organized contexts. Inter alia, a
large labor movement developed there, as in Eastern Europe
and elsewhere in the new world, producing a multi-faceted
immigrant press which played a major role in this movement.
The undisputed leader in this reaim was the daily Forverts
(“Forward™), mokded and managed by Abe Cahan (1860-1951),
a Jewish refugee who, like many others then, arrived in New
York (1882) from the Eastern Europear “Pale of Settlement.”

The four decades that followed marked a process of Ameri-
canization undergone by Cahan personally and by millions of
other Jewish refugees, to a large extent under his guidance.
Moreover, they managed to make the trapsition from strug-
gling laborers to a comfortable middie class status.

Cahan, a political person with a strong sense of social con-
sciousness and reformist tendencies, had in common with many
supporters of revolutionary movements a series of shifting
altegiances to various streams of anarchism, soctatism, com-
munalism, syndicalism and others. During the 1880s, it was
anarchism that was most favored by the reformers, and espe-
cially by immigrant reformers, bereft of ties with their old as
well as with their new world. Yet in the entrenched two-party
political system in America, radical movements, even the most
moderate of them — socialism — had little chance of electoral
success. Retrospectively, however, socialism in America,
which attained its greatest popularity during 1890-1920, did
make a contribution in defining the minimal platform that pro-
gressive elements in both the Democratic and the Republican
parties came to accept. This platform included such princi-
ples as a humane work day, unemployment compensation, and
a ban on child labor.

12e

Cahan early recognized the alien nature of the socialist
movernent in the American milieu and the dilernma of the need
to minimize the movement’s emphasis on ideology, yet stll
project a distinctive message. He and other Jewish socialists
found a unique way to resolve this dilemma: utilizing an in-
dependent newspaper, in a language which only they under-
stood, to build an empire based essentially on rhetoric,

The Forverts, launched in New York in 1897. reached a
peak circulation of approximately 200,000 daily by 1915,
outpacing the actual rate of Jewish immigration. Moreover,
the paper evolved into a major institution: its buiiding served
as strike headguarters, its income was used as financial back-
ing for strikers, and its premises were the venue for negotia-
tions between workers and employers as well as for varied
cultural and social activities. The paper also served as a kind
of open university for the public, a goal that typified many
newspapers of the period. While the popularity of the Forverrs
is often ascribed 1o its famous letters column, “A Bintel Brif”
(“A Packet of letters”), which offered advice to readers, the
prominence of the paper in the Jewish immigrant population
derived from the broader solution it provided to its andience:
a substitute for the religion and the ethos that they had left
behind in the old country.

With the end of the mass immigration in the mid-1920s,
the Forverts’ circulation began a process of steady decline.
Eventually, the newspaper became a weekly (1983), and ten
years later it began appearing trilingually in Yiddish, English
and Russian.

Abraham Cahan, born into a poor family in a village near
Vilna, received a Jewish as well as Russian education. He en-
rolled at age 17 in a teachers seminary and was drawn to revo-
lutionary causes there. A search of his living quarters by the
Czarist police led him to decide to emigrate to America, where
in 1886 he tried, unsuccessfully, to launch a Yiddish socialist
newspaper. He became an editor in 1890 for the Arbeiter
Zeitung (“The Workman’s Paper™), the first Yiddish socialist
daily to appear regularly. In 1891 he was sent as a delegate of




the American socialists to the International Socialist Congress
in Brussels. During 1893-97 he served as editor of the Zukunft
(“Future”), the Yiddish socialist literary monthly. In 1897 he
became the first editor of the newly launched Forverts for a
short while, leaving because of a policy dispuie but returning
in 1903, where he held the post of editor in chief until his
death at age 91 in 1951.

At the same time, he devetoped a literary career. His first
short story was published in the New York Sun in 1884, and
his first novel in English, Yekl, was published in 1917. His
fast major work was an autoblography in Yiddish reflecting
his awareness of the end of the mass migration and with it the
beginning of the end of the Yiddish chapter in the history of
the Jews of America.

Significantly, Cahan’s pronounced reformist character was
nevertheless overshadowed by his distrust of revolutionism
alongside his personality as a loner. In contrast to ideological
purists in the Forverts management who wanted the paper to
be a serious socialist publication even at the expense of a [arge
circulation, Cahan and a small group of supporters were con-
vinced that in order to draw the public to socialism, the paper
must cater to it, i.e., use circulation-boosting methods that

Kesher No. 32, November 2002

would make the paper attractive, inviting and accessible to
all. His supporters eventually won the day, and in returning o
the paper he was given absolute power to mold it.

Meanwhile, after guitting the Forverts in 1897, he began
writing for the Commercial Advertiser, a highty regarded New
York paper. Politically pro-Republican, the Advertiser never-
theless employed Linceln Steffens, one of the best-known
muckrakers of the era, who hired Cahan. The six years Cahan
worked there shaped his outlook more than any preceding
period and taught him how to turn the Forvers from an ob-
scure sectarian newspaper into the leader of the Yiddish press
in the U.S. While Cahan remained & “pious socialist,” in the
words of historian Moses Rischin, he learned from Steffens
that socialist, or any other, political positions are measured by
deeds rather than words, In effect, socialism had become a
religion for Cahan, or, as described by Irving Howe, a “senti-
ment.” Cahan proved to be far from a reformer. Ullimately,
he failed to guide his immigrant readers from alienation to
political action, and instead exploited their Jewish and prole-
tarian outsider status as fertile ground for empty progressive
rhetoric with no concrete program of action.

A WARTIME PRESS: THE JEWISH PRESS IN ERETZ YISRAEL
DURING WORLD WAR TWO / Mordecai Naor

The Jewish yisiuv {community) in British Mandatory Pales-
tine on the eve of World War Two, numbering approximately
475,000 (the Arab population was approximately 1 million),
supported no less than 15 daily newspapers (8 in Hebrew, 6 in
German, 1 in English) and dozens of weeklies and monthlies
representing a broad range of political parties, movements and
tdeologies.

With the outbreak of the war in 1939, and during the year
that foliowed, the Jewish press in the yishuv witnessed an
anusual blossoming. The existing papers increased their cir-
culation in response to an intensified demand for news by a
public deprived of any other media (the Mandate radio broad-
casts were aired for several hours only, and foreign newspa-
pers no longer arrived). New papers also appeared, among
them Yediot Aharonot, which, after a difficult start, managed

to survive and eventually became one of the most widely cir-
culated newspapers in the yishuv.

Yet, the war had a negative effect on the press as well. H
at the start of the war a standard daily consisted of 4-6 pages
on weekdays and 8-12 pages on Friday, as the war progressed
and the political and economic situation worsened, the number
of pages per issue declined. Stringent paper rationing by the
Mandatory government exacerbated the situation. The authori-
ties ordered severe cuts in paper requisitions that resulted in
the closure of several periodicals.

Another vexing issue was the sizable German-language
press in the yishuv. The very fact of the existence of a signifi-
cant foreign-language press at a time of Jewish national coa-
lescence — and in the language of the enemy at that — was
perceived as a form of blasphemy. Furthermore, the editorial

13e



Kesher No. 32, November 2002

tone of this press tended to be pacifistic, criticizing the na-
tionalist spirit of the yishuv as “Stuermer-like” and “Nazi-
istic.” Moreover, the growth of this press (approximately
20,000 daily) was threatening to the Hebrew-language press
(approximately 50,000 daily). This perception contrasted with
the attitude toward the English-language Palestine Post, which
also had a circulation of 20,000 but which was viewed as a
“Hebrew newspaper in the English language” because of its
pronounced Zionist point of view.

Perhaps the greatest obstacle faced by the Jewish press
throughout the war years was British censorship. Not only
d&id the authorities censor war items, they censared all items
quoted by the Jewish press from the Arab press, and vice-
versa. The British were determined to maintain a state of calm
in the country, especially in light of the Arab revolt of the
1930s. Toward that end they disqualified nearly all material
with nationalist content both in the Jewish and the Arab press.
For example, they banned all reports of protest in the yishuv
against the Land Regulations of 1940, which prohibited the
purchase of land by Jews. They even disqualified reports on
the contribution of the yishuv to the British war effort, lest it
incite the Arabs or reinforce the Nazi claim that the Jews caused
the war and were liable to be beneficiaries of it. British cen-
sorship minimized the fact that thousands of Jews in the yishuv
had volunteered to serve in the British army, in contrast to the
minimal response of the Arabs to recruitment. Reports of Zi-
onist efforts to develop the country were restricied, while
mention of the pro-Nazi stance of the Mufti of Jerusalem Haj
al-Amin al-Husayni was banned entirely, lest it incite the Jews.

Undoubtedty, one of the most highly charged topics in the
yishuv was the fate of the Jews in Europe. Ever since the end
of the war, and to this day, the yishuv press has been accused
of minimizing coverage of the Holocaust as it was occurring,
even though reports about the extent of the murder of Jews
kept coming in. Reports did indeed appear in the newspapers,
but they were not given prominence. It was only three years
after the outbreak of the war that the Jewish press in Eretz
Yisrael began to cover the Holocaust widely.

This topic, which is the subject of a recent book edited by
the author with Prof. Dina Porat, involves a number of fac-
tors, most importantly disbelief in the credibility of the shock-
ing reports. Many attributed these reports Lo enefy propa-
ganda, The inability to internalize such information ration-
ally prompted a response of rejection. Additionally, the in-

ide

bred lesson of the tong history of the Jewish people was that
they would survive this trial, as they had others in the past.
Yet another factor was the clear and present danger to the
yishuv itself posed by Rommel’s forces in North Africa untit
the autumn of 1942, when the Germans were defeated at al-
Almayn. Significantly, only then did the full extent of the
Holocaust begin to be highlighted in the press.

Here, too, British policy was a factor. The British per-
ceived the publishing of news of the slaughter of the Jews in
Europe as potentially dangerous to their war effort because i
would agitate the Jewish population, while it could encourage
the Arab population to attack the Jews of the yishuv massively.

Ultimately, today’s accusatory attitude toward the press of
the time may well stem from the change in the role of the
media over time. Back then, in the 1940s, harsh news was
received with incredulity and newspapers felt an obligation to
preserve the public peace,

Arelated event, which had a traumatic effect on the yishuv
and a lasting influence on its press, was the sinking of the
immigrant ship “Struma” in the Black Sea on February 24,
1942. A dilapidated vessel, the “Struma” carried 770 Jewish
refugees from Rumania bound for Eretz Yisrael. The British
cast a blackout on news about the ship during its entire odys-
sey, although much of the public learned the details by other
means. Two days after it sank in the Black Sea, on February
26, 1942, the vishuv press, in a coordinated move, ran a black
obituary border around its front pages and printed elegaic
verses from the Bible and other sources. Only on the third day
after the tragedy did the British permit reports of t. although
even then more material was censored than published, includ-
ing accounts of memorial/protest assemblies in the major cit-
ies,

The frustration of the editors of the Hebrew press over the
“Srnma” incident led to the formation of a new bedy, the
Response Committee, representing the editors of the Jewish
press in Eretz Yisrael. The Committee was to play an impor-
tant role over the next six years until the end of the Mandate.
It faced its first test in November 1943 when large British
forces surrounded Kibbutz Ramat Hakovesh in the Sharon
region searching for defectors from the Free Polish Army (then
part of the British army) and for illegal arms. When the kib-
butz members resisted the search, its menfolk were beaten and
Jater interrogated. One died of his wounds, The British banned
all reports of the incident. In an exceptional move, the Re-




sponse Committee, i consultation with the yishuv governing
bodies and the Haganah underground, decided to publish de-
tails of the incident in a single version and under the same
headline in every newspaper without prior submission to the
censor. The text contained harsh criticism of the British, in-
cluding a denunciation of their refusal to allow Holocaust refu-
gees into the country, thereby condemning them to death,
The response of the British authorities was to order a stag-
gered closure of all the newspapers for one week each, This

Kesher No, 32, November 2002

engendered a decision by the press to strike simultaneously.
No Hebrew paper appeared from November 19, 1943, for 1]
days. Ultimately, the authorities relented, with a warning for
the future. The newspapers, for their part, used caution and
did not repeat this move.

The war years constituted a crucible in which the Hebrew
press was forced to overcome the severe restrictions of cen-
sorship and paper rationing and rise to the task of molding
pubhlic opinion.

THE RACE TO ESTABLISH A HEBREW DAILY: THE
METAMORPHOSIS OF “HATSFIRAH” / Ela Bauer

The 1880s witnessed a blossoming of popular Hebrew litera-
ture in Eastern Europe, reflected in the appearance of “penny
books” by Ben-Avigdor (Samuel Leib Shelekovitz) and the
successful annual literary anthology He assif {“The Gather-
ing”) edited by the young journalist Nahum Sokolov, which
sold 10,000 copies when it was launched in 1884, These pub-
lications appeared alongside existing Hebrew weeklies and
menthlies. Sokolov and others believed that the time was ripe
for a Hebrew daily.

A formidable obstacle, however, was obtaining a permit
from the Russian authorities to publish a daily in Hebrew.
Many such requests had been submitted from various parts of
the empire, including one by Sokolov in 1885 to publish a
Hebrew daily to be called Hador (*“The Generation™), but none
were approved. Finally, in 1886, several influential Jews in
St. Petersburg managed to persuade the minister of inferior,
Graf Ivan Davidovitch Dluyanov, to support such a request,
and a permit was granted to Dr. Judah Leib Kantor to publish
Hayom (“Today”) in St. Petersburg. Sokolov viewed this as
an encouraging sign, and immediately submitted a request in
St. Petersburg to publish the Warsaw-hased weekly with which
he was affiliated, Hatsfirah (“The Dawn™), as a daily.

Governmental censorship was strictly enforced in the Rus-
sian Empire. However, with the ascendance of Czar Alexan-
der I to the throne in the 1860s, censorship was relaxed
slightly, a development exploited by the Russian intelligent-

sia (non-Jewish and Jewish alike) to publish a spate of news-
papers and other materials. Still, strict censorship remained in
force in the Polish regions of the empire following the at-
tempted Polish revolt of 1863, influencing the scope of the
weelkdy Hatsfirah, the first Hebrew periodical in Warsaw.
Censorship was reinforced even further after the assassina-
tion of the czar in 1881, tightening restrictions on topics per-
mitted to be covered.

In his quest for a newspaper permit, Sokotov laboriously
recruited spokesmen of influence both from Jewish circles and
within the governmental abyrinth to persuade the powers that
be in St. Petersburg of the valuabie contribution of his pro-
posed endeavor. The means of such persuasion ranged from
deferential homage to more material incentives. In fact, how-
ever, both Sokolov and the veteran editor of the weekly
Hatsfirah, Selig Slonimski, truly believed that their paper was
capable of educating the Jewish population, and especially
the Jews of Poland, to become loyal and useful citizens in
Russian society by introducing them to the modern inventions
and the culture of the outside world,

To Sckolov’s distress, however, Slonimski lost his enthu-
siasm for the idea of converting Harsfirah into a daily. Sckolov,
for his part, felt that the step was imperative both for the sake
of sustained economic viability and because of the emergence
of Warsaw n the 1880s as one of the major centers of Hebrew
culture. It had a large audience of Hebraists eager for the

15e




Kesher No. 32, November 2002

rinted word, alengside a sizable sector of accomplished He-
rew writers, He was convineed that if Hatsfirah did not cap-
ure this ready market, another daily would.

With the appearance of the first issue of the duily Hayom
n February 1886, Sokolov’s concerns regarding possible com-
setition melted away. He judged the level of the writing as
soor, pointing out that the paper’s only attribute was the solid
‘inancial backing it enjoyed. The rival Hebrew weekly
Heamelitz, 100, was not perceived by Sokolov as a threat, in as
nuch as its irascible editor, Alexander Zederbaum, had poor
jes with the authorities and had little chance of obtaining a
sermit to publish a daily.

Two months later, in April 1886, Hatsfirah was lacnched
1s a daily, Slonimski had come round in the end to Sokolov’s
hinking, especially as the weekly had begun to lose subscrib-
ars. Hameliiz, 100, increased its frequency in July of that year,
wppearing twice weekly in an expanded format and the rest of
the week in an abbreviated format.

Harsfirah preceded its shift to a daily by issuing a reassur-
ng announcement to its Poland-based readership that it would
maintain the basic content of the original pubiication: informed
arficles aimed at widening the knowledge of the Jewish pub-
ic would continue to play a central role in the paper. Other
areas would, however, be added, e.g., political commentary
and economic topics. By contrast, the St. Petersburg-based
Hayom modeled itself on the format of a general newspaper,
without any particular agenda.

The development of Hatsfirah as a daily in the years that
Foliowed justified the decision to take this step. Subscriptions
erew. Sokolov’s writing talents guaranteed a high journalistic

level, and altbough he kept up his involvement in projects
outside the paper, he look care to empley writers of the high-
est caliber in his absence. Slonimski, who was still editor, prob-
ably envied the younger man’s renowI.

Sokolov's assessment in 1886 that Hatsfirah need not fear
competition alse proved accurate. Hayom closed down two
vears later, while Harsfirah came to be the most prominent
Hebrew paper of the time, the first truly mass medium in He-
brew, and a scurce of authority in the daily lives of its reader-
ship. It maintained a moderate, non-combative policy regard-
ing the topic of nationalism. Not coincidentally, Herzl was
advised o invite Sokolov Lo the first Zionist Congress in 1897,
as by then he held the most influential position in the Jewish
press of Eastern Europe.

After the turn of the twentieth century the scope of He-
braw literary activity in Warsaw and elsewhere declined sig-
nificantly. The public increasingly favored popular Yiddish
literature. As a result, Hatsfirah ran into financial trouble. The
uprising of 1905 elicited tightened press censorship which,
together with Harsfirak’s financial woes, caused the paper (o
close down. Sokolov accepted an offer to serve as secretary-
general of the Zionist Organization in Kéin in 1906, and in
1907 was named editor of Ha'olam, the Hebrew organ of the
Zionist movement.

Hatsfirah reopened in 1910, no longer under Sokolov’s
editorship, although he continued to be involved with the pa-
per from abroad. He also wrote extensively for other papers
in various languages, besides holding distinguished posts in
the Zionist movement,

THE OPPOSITION TO THE NOTION OF A HEBREW DAILY /

Gideon Kouts

The appearance of a Hebrew daily press in Europe in 1886
represented a revolutionary phase in the modernization of
Hebrew journalism, following a 30-year span of Hebrew week-
lies ushered in by Hamagid (“The Herald”}in 1856, The emer-
gence of dailies spurred the popularization of the Hebrew press,
widening out the traditional elitist Hebrew readership,

As in every revolution, it had its opponents. One was the
Hebrew poet and journalist Yehuda Leib Gordon, then man-

16e

aging editor of the main organ of the Hebrew Enlightenment
movement in Russia, Hamelitz (“The Advocate”). This weekly
actually led the (rend to greater publishing frequency, albeit
reluctantly. [t shifted fo a twice-weekly schedule in 1883, and
to a daily in 1886 following the appearance that year of a new
daily, Hayom (“Today™). A third Hebrew paper, Hatsfirah
{(*“The Dawn™), also shifted to a daily format in 1886. Para-
doxically, however, Y. L. Gordon (Yalag) opposed this trend




hoth for reasons of supply (the papers couldn’t maintain the
wreiting pace or the qualitative leveld, he claimed) and demand.

in a lead article in 1886 ttled “Something New Consist-
ing of the Old,” Yalag argued that Hebrew newspapers ought
to continue playing the same rofe as that of Hebrew books,
namely, supplying readers with content of lasting value. The
pressure of the daily format, he feared, could ultimatety sully
the Hebrew Jlangnage and its literature by diminishing it quali-
tatively. For thattcason, even though Hamelitz was pressered
to increase its publishing frequency, he pledged that it would
remain committed to conient directly concerned with Jewish
life as its primary focus, with economic and other news play-
ing only a secondary role. In contrast to the approach taken by
Hayom, he wrote, Hamelitz would remain a publication for
Jews and about Judaism and not merely a general paper in the
Jewish language.

Moreover, he contended, publishing news in real time is

Kesher No. 32, November 2002

a0t an urgent goal. Some things simply do not concern the
Jewish audience and they do not have a need to know them.
Examples he cited in this context were the appointment by the
Pope of cardinals or bishops; accounts of suicide as aresult of
losses at roulette; backstage poings-on in theaters and circuses;
or decisions by farmers’ councils regarding the parceling of
fields. Even more serious topics, such as state affairs, are not
pressing for the readership of the Hebrew press. Tt will make
no difference to this audience to learn a day later of the drown-
ing of the King of Bavaria, or of the rivairy between leftists
and rightists in the elections m Britain. The Jews, after all, do
not live political lives and are merely guests in the nations of
others.

Nevertheless, competition impelled Yalag to add new col-
umns and even to seek the services of writers who were work-
ing for the rival Hayom, which initially gained the upper hand
in the competition for readers.

THE ROLE OF CORRESPONDENTS IN THE HEBREW PRESS
IN NINETEENTH-CENTURY EUROPE / Irit Nahmani

Correspondents” columns were highly popular as the primary
source of information about the Jewish world in the Hebrew
press of the latter nineteenth century. This modest weekly press
could not allow itself the luxury of using the services of the
telegraphic news agencies, and relied on translating “general”
news from the non-Jewish press, Jewish news was supplied
by the correspondents, who received no pay for their work
(the prestige of appearing in print was considered sufficient
teward, in view of the high esteem of the printed word in Jew-
ish society). The correspondents even had to bear the postal
cost of sending in their pieces. Some correspondents, how-
ever, alse acted as distributors of the paper, taking a percent-
age of the subscription rate as payment.

The carly Hebrew weeklies — Hamagid (1856-1903, es-
tablished in Lylk, a Prassian city on the Russian border, cdited
by Eliezer Lipmann Silbermann), Hamelitz (1860-1904, the
fiest Hebrew journal in Czarist Russia, edited by Alexander
Zederbaum), and Harsifirah (1862-1931, the first Hebrew jour-
nal in Poland, edited by Hayim Selig Slonimski) — were or-

ganized along the lines of foreign dailies, with correspond-
ents in various cities and countries. They sent in reports from
as far away as New York, from closer cities such as Kiev,
Danzig and Breslan, and from small villages. Their subject
matter ranged from public issues — the local authorities, eco-
nomics, charitable works, education — to such shocking events
as informing to the authorities (a widespread phenomenon),
blood bels (even as late as the late nineteenth ceptuyy), fires,
family scandals, fraud, murder and miracles, sometimes re-
ported sequentially with follow-up stories.

Hamagid tended 1o publish more sober reports on public
affairs, including fund-raising efforts for the needy and for
Jews in the Holy Land. Considerable space was devoted to
rabbinical news. Silbermann, the editor, frequently added his
own commentary at the end of exaggerated-sounding “corre-
spondences” to vouch for their accuracy. Hamelitz, by con-
trast, published numerous items of a personal nature, more
typical of the “yellow” papers. Its editor rarely intervened with
his own comments, but instead ran readers’ responses to vari-

17e



Kesher No. 32, November 2002

ous “correspondences,” most of them sarcastic, This give and
take contributed to the dynamic of the “cotrespondences” col-
amn.

The respected status of the correspondents prompted many
readers to send in their own reports, generally exaggerated
accounts of local scandals. The published material by the cor-
respondents, by contrast, was generally factual and objective,
although reports of tragedies or catastrophes — fires, floods,
etc. — were often prefaced by the correspondent’s expressions
of commiseration.

A series of four pieces by Isaiah Bershadsky (pen name of
Isaiah Domashevitsky, 1870-1908) published in Hamelitz dur-
ing June-August 1889 exemplify the ability of a talented cor-
respondent to use this genre as a platform for soctal criticism.
Two pieces deal with a decision by the Jewish religious lead-
ership of Bialystok to heighten the level of Sabbath observ-
ance as a means to end a series of fires that broke cut in the
city. Written in an ironic style peppered with double entendres
that reveal a thorough knowledge of the Scriptures, the re-
ports convey the writer’s view of the absurdity of the link be-
tween the fires and the observance of the Sabbath, which he
describes as a “wonderful invention by the elders of our city.”
His depiction of the “invention” in economic terms ~ “It wiil
not exact a high price either in coin or toil” — underscores his
criticism of the hypocrisy of those who observe the command-
ments in order to be rewarded rather than for its own sake,
i.e., to prevent fires rather than reinforce the religious aspect
of life. In so doing he attacks the dark religious fanaticism
that harnesses a fundamental value in Jewish religion to the

needs of fanatics. He refers acerbically to the implementation
of the advice of pious leaders by means of “activity of the
hands”; not oaly in posting notices reminding the public to
observe the Sabbath, but abusing and physically atiacking
“Sabbath defilers” who stroll on the Sabbath carrying a hand-
bag or knapsack. Alas, he writes mockingly, the Sabbath de-
filers continue in their ways as before,

The other two reports written by Bershadsky deal with a
salary dispute between the teachers of religious subjects in
“modern” heders (Jewish religious schools where some secu-
Jar subjects were also laught), teachers of Russian who were
hired by the schools, and private teachers of Russian.
Bershadsky, who supported himself as a Hebrew teacher, re-
vealed an acute awareness of all sides of the dispute: the vul-
nerability of heder teachers who were unlicensed by the state
and who lived in fear of informers; the injustice of underpay-
ing teachers; and the injustice to children of poor families
whose parents could not afford to employ private teachers.
Ultimately, he appeals to the conscience of all teachers to seta
moral example for their pupils, resolve their differences and
return to work, urging arbitration within the community rather
than bringing the matter before the authorities, who would
use the affair to ridicule the Jews, Bershadsky thereby dem-
onstrated exemplary involvement and compassion, while at
the same time credibly discharging his role as observer and
reporter.

Having honed his Hebrew writing skills as a correspond-
ent, Bershadsky went on to publish two Hebrew novels and
two compilations of short stories.

“MALY PRZEGLAD” (“LITTLE JOURNAL”): A POLISH JUVENILE
NEWSPAPER PUBLISHED BY JANUSZ KORCZAK/Adina Bar-El

The Jewish juvenile press in Poland until World War Two, as
the adult press, was published in three languages: Yiddish,
Hebrew and Polish. Yiddish periodicals for children were well
entrenched, exemplified by Greeninkeh Baimelekh (“Green
Bushes™), published in Vilna from 1914 until the outbreak of
World War Two (see Kesher 27, May 2000). The Hebrew ju-
venile press was more limited, sponsored primarily by the
Hebrew “Tarbut” educational network (see Kesher 23, May

18e

1998). Polish, however, gradually became the primary lan-
guage of the Jewish population during the inter-war years.
Most Jewish children attended Polish (rather than Jewish)
schools then, Of approximately 500,000 Jewish pupils dur-
ing this period, over 300,000 attended Polish state schools,
while enrollment in the Tarbut and in the C.LS. A, (Central
Organization of Yiddish Schools) schools declined continu-
ally.




Jewish publishers, organizations and institutions were
aware of the need to reach a larger audience, The inter-war
period witnessed the appearance of a press for Jewish chil-
dren and young people sponsored by a variety of bodies, in-
cluding poiitical parties, youth movements, welfare organiza-
tions, national education networks, individual schools and stu-
dent clubs. Juvenile supplements were also pat out by the adult
press.

The Polish-language Maly Przeglad (“Little Journal,” pro-
nounced “maly psheglond™), edited by Janusz Korczak, dif-
fered from all these. Although it was a supplement of a Jewish
daily, it had no ideological, cultural or other agenda, Moreo-
ver, it was written primarily by children even though it was a
national, not a local publication.

Korczak, pen name of Henryk Goldszmidt, was a
pediatrician, writer, journalist and educator. Bom in 1878 in
Warsaw to a Jewish family, he took on responsibility for the
support of the family at a young age as a result of his father’s
illness and at age 18 decided to study medicine. From 1912,
and for some 30 years thereafter, he was involved in the man-
agement of orphanages in Warsaw — one for Jewish children
and the other for Polish children, becoming known as an edu-
cator with an intense devotion to children. A pioneer of pro-
gressive education in the spirit of Rousseau, he placed the child,
rather than the curriculum, at the center of the educational
process. The child, he believed, must be an active partner in
the decisions made about his education, and consideration must
be given to his specific emotional, physical and intellectual
needs.

He wrote children’s books alongside articles en education,
focusing on children in distress. A radio program he conducted
in 1935 for and about children had an audience of bath chil-
dren and adults. With the outbreak of the war in September
1939, he offered encouragement to listeners over the radie
and advised children about how to behave.

‘The education system that he implemented in the orphan-
ages he ran was based on antonomous governance by the chil-
dren. Coexistence, the acceptance of responsibility, self-dig-
nity and justice were the underlying principles. Korezak him-
self resided at the Jewish orphanage and cultivated a personal
relationship with each child. He attended to their medical needs
while training a staff of educator-counselors in his pedagogic
approach. During the war, he accompanied his wards to the
ghetto and managed to obtain food for them. On August 5,

Kesher No. 32, November 2002

1942, afier the orphanage received a deportation order, he ac-
companied his wards and his staff to the train that took them
to Treblinka, where he died together with many others.

The children’s newspaper played an important role in his
educational theory. The children themselves decided what was
important enough to be included in it. A weekly newspaper
was published in each of his orphanages, in which he or an-
other educator wrote the lead article, while the children wrote
all the rest of the content. All the children and the staff would
gather each Sabbath morning to read the paper aloud together.

Reaching out beyond these institutions, Korczak founded
the “Little Journal” as a weekly supplement to the Polish-lan-
guage fewish daily Nasz Przeglad (“Our Journal™) in 1926,
The daily, which had a large readership, especially among the
Jewish intelligentsia, supported Zionism and opposed assimi-
lation. The children’s weekly appeared each Friday for 13
years, beginning as a two-page supplement and expanding to
four pages. Significantly, Korczak focused the paper more on
younger children and less on teenagers, explaining that vounger
children required greater protection and support, as they had
fewer options than teenagers to seck assistance and fewer
means for self-expression.

Some 5,000 letters were received from children during the
first year of the supplement, and 6,500 the second year. No
letter was ever thrown away, Korczak explained to his readers
characteristically. While for grownups letier-writing was casy
~ they have paper and envelopes, they write when they piease
and mail it out ~ for children, writing a letter is work, and
work deserves to be treated with respect.

Not only did Korczak eschew links with any institutional
educational ideclogy, he did not seek out teachers to staff the
newspaper lest they inhibit the freedom of expression given
to the juvenile contributors. In his newspaper, as elsewhere,
Korczak criticized educational institutions sharply, aithough
he was careful to avoid criticizing teachers individually or to
belittle their role.

The approximately 200 issues of the “Little Journal” pub-
lished under Korczak’s editorship provide a rich fode of source
material on social, cultural, psychological, educational and
national mores of the Jews of Poland during the inter-war pe-
riod, and especially on the problems they faced. They also
illuminate Korczak’s progressive and humanistic approach to
education. His attitude to the child was imbued with love and
respect in equal measure,

19e




Kesher No. 32, November 2002

A FIGHTING PRESS: ISRAEL’S WAR OF INDEPENDENCE AS
REFLECTED IN THE HEBREW JUVENILE PRESS / Meir Chazan

The juvenile press during Israel’s War of Independence
{December 1947-March 1949) constituted an accurate reflec-
tion of how society deals with a prolonged war forced on it.
Five weeklies were surveyed by the author: Davar Leyiladim,
Hatsofeh Leyiladim, Mishmar Leviladim, Haboker Leviladim
and Shai Leviladim, representing the gamut of pelitical, ideo-
logical and cultural thought in Israeli society then. The first
four were sponsored by aduit dailies of the same first name,
and the fifth was sponsored by the daily Yedior Aharonot.
Additional research sources were periodicals for teachers and
for child caretakers (metaplor).

The primary aim of this press was to involve children in
the life of the Israeli society in formation. The editors and
writers viewed themselves as carrying out a national mission
o purture the new generation of Hebrew readers in terms of
loyalty toward homeland and the Zionist vision. While not
ignoring the difficult aspects of the wartime reality, they high-
lighted the positive and optimistic elements of it through the
usual formats of the juvenile press — news and information,
stories, poems and games. Broadly, the goals were to mold,
educate and teach, and only lastly to entertain.

The age range of the audience was 7-14, constituting a
total population of some 50,000, The unavailability of enter-
tainment and play opportunities during this period, the irregu-
larity of school classes, and the overall atmosphere of tension
boosted the readership of this press. Both writers and readers
perceived it as a component in the war effort and as one of an
array of elements that would assure victory over the Arabs
and the survival of the state. In this, both writers and readers
reflected a broad conviction in Israeli society that the war
front was not confined to the border areas or the battiefields;
it was in the home and the street and encompassed the entire
civilian population. The sense of unity of fate and maximal
effort by society to survive together and to realize the vision
of Jewish sovereignty in Israel turned the juvenile press into
an important vehicle of instruction as to how children could
take part fully in this heroic struggle.

20e

Recurring motifs expressed by the juvenile readers as well
as by the staff were:

1. The Jewish people were always the few against the many.

2. The conquest of the homeland cannot be achieved without
sacrifice.

3. The notion of independence provides reinforcement dur-
ing times of crisis and merits struggle until the last drop of
blood.

4. All of us are unified in a joint effort.

The children are recruits in the military campaign.

6. A hope that better timies are ahead, when arms will be laid
down and normal life will resume.

These motifs reflected the strong desire both by the passive

and the active partners in the mediom to mold the image and

the content of the juvenile press as an integral component of
the turnultuous era of the founding of the State of Israel,

The educational content created by the staffs of the maga-
zines highlighted the notion that since the military and the
civilian fronts were intertwined, every child was obliged to
contribute to the nation to the best of his/her ability.

Another element of the adult-created content was its pro-
jection of the political point of view of the parent newspaper,
whether intentionally or not. Davar Leviladim, aligned with
the Labor constellation, singled out Moshe Shertok {Sharett}
of Mapai for special commendation as spokesman for Israel
at the UN General Assembly. Mishmar Leyiladim, sponsored
by the far-left Mapam Party, used Russian Communist im-
ages in its narratives. It also emphasized the defensive nature
of the war and pointed out that many Arabs opposed the acts
of violence perpetrated in their name. The rightist Haboker
Leyiladim accused the British of imitating the Nazis in its at-
titude to the Jews of the Yishuv. The religious Hatsofeh
Leyiladim was enwilling to accept the prospect of borders that
excluded large parts of Eretz Yisrael and Jerusalem, Overall,
however, the juvenile press avoided highlighting domestic
differences and focused instead on shared ideals. The seventh
anniversary of the formation of the Palmach (the Haganah at-

it




tack companies) was marked by all the magazines, as were
the induction ceremonies for soldiers in the newly created Is-
rael Detense Forces.

Little refuge from the wartime atmosphere was offered to
the young readers. The editors filled the magazines with de-
scriptions, information and stories centering on the events of
the war and the bravery of the fighters throughout 1948. In-
deed, as contributions by the readers demonstrate, the con-
sistent message of obadignce, self-discipline and patriotic com-
mitment were well internalized. Reports of children filling
sandbags at bomb shelters, sending morale-boosting letters to
other children in the war zone, helping clean up stores dam-
aged by bombs, etc., appeared regularly, alongside composi-
tions expressing empathy and admiration for the fighting
forces.

The *“Arab enemy” was an all-encompassing code for all
the Arab states as well as for the Arabs in Eretz Yisrael, all of
whom were intent on murder and pillage. In the early months
of the war (December 1947 to February 1948), the leftist Davar
Leyiladim and Mishmar Leyiladim held out hope for peace

BOOK REVIEWS

Living With a Newspaper: The Life of German Jew-
ish Editor Theodor Wolff / Thomas von der Osten-
Sacken

Bernd Sosemann, Theodor Wolff — Ein Leben mit der
Zeitung (Munich: Econ Ullstein List Verlag, 2000, 360 pp.;
German)
With this biography, Bernd Sésemann has completed the pub-
lication of Theodor Wollf’s entire ceuvre (a project he began
in 1993), including political editorials, articles on literature
and culture, and his diaries of 1914-19. Sésemann, who heads
the Unit for the History of Intercultural Media and Editorial
Writing at the Free University of Berlin, has dealt with Wolff
devotediy and has produced & comprehensive portrait of him
and of the Berliner Tageblart (“Berlin Daily News”™) as the
chronicle of an era.

During the course of Wolff’s 26 years as editor in chief of

Kesher No. 32, November 2002

both in reports and in readers’ contributions (e.g., a Jewish
child’s life is saved by Arabs; local leaders from both sides
meet and sign a peace agreement), but this point of view dis-
appeared as fighting intensified. Responsibility for the flight
of large numbers of Arabs in Palestine from their homes was
apportioned to the Arabs themselves as initiators of the war.
In contrast, Jewish residents of outlying areas vuinerable to
Arab attack who were evacuated temporarily to safer loca-
tions in the center of the country were referred to sympatheti-
cally as war refugees. Some of the young readers’ contribu-
tions also revealed anxiety about the survival of the Jewish
Yishuv, or the attainment of the goal of sovereignty — con-
cerns that were marginalized retrospectively in historical ac-
counts.

Despite the inevitable personal suffering, fear and depri-
vations of wartime, the educators felt that chitdren should be
exposed to the reality around them - a reality that represented
a heroic period in which they would one day recail having
played a role.

the Berliner Tageblarr, the paper became one of the leading
fiberal platforms in Germany, reaching a peak circulation of
300,000 during the Weimar period.

He was offered the post of editor in chief in 1906, and
thereafier became one of the best-known figures in the Ger-
man press, He oppesed German annexation policies during
World War One, advocated a policy of Franco-German under-
standing, and supported the reinforcement of parliament, A
vociferous critic of the Bolsheviks after the war, he was an
admirer of Friedrich Ebert’s moderate Social Democratic pro-
gram and assisted in the founding of the German Democratic
Party.

With the Nazi rise to power, he left for France, where he
lived in exile until 1943 when he was captured by Italian sol-
diers on orders from the Gestapo and returned to Germany.
He died of an iflness before he could be sent to a concentra-
tion canmp.

21e



Kesher No. 32, November 20G2

On Literature and the Press / Gideon Kouts

Nurit Govrin, Epochal Reading: Hebrew Literature and its
Contexts (Tel Aviv: Gvanim Publishers, 2001, Vol. 1, 512 pp.;
Vol. 2, 512 pp.; Hebrew)

This two-volume work is a compifation of some 80 articles
and essays by Professor Nurit Govrin, a leading historian of
the Hebrew literature of Eretz Yisrael. In an introduction, she
explains that a double perspective — historical and contempo-
rary — must be used in reading the literature of previous gen-
erations. It must be read in its historic, social, biographical
and poetic contexts. Literature does not emerge in a vacuum,
but rather in the time and place of the writer.

A large proportion of Govrin’s work has been devoted to
describing the dynamics of Hebrew literary life — its institu-
tions, centers, writers’ links with each other and their relation-
ship fo the audience, their platforms, their schools of thoughs,
intergenerationat relations, their presence in the public mind,
and the acceptance of their work in the short and long terms.

The history of Hebrew literature, Govrin writes, is largely
the history of its literary journals. This medium “records the
changes and tremors in calture and society and is the first to
articulate them, acting as a hothouse for the writers of the
future.

The Political Organ as a Tool for Legitimation /
Arye Naor

Moshe Nes-Ei (ed.), “Herut”: Absiracts of Articles by and
about Menachem Begin (Jerusalem: Center for the Heritage
of Menachem Begin, 2002; Hebrew}

The daily Herut (“Freedom™) was founded in 1948 at the same
time as the establishment of the Herut movement, an outgrowth
of the pre-state underground National Military Organization
{Etzel). The name of the paper, as of the movement, was taken
from the heading of the wall posters put up by Etzel during
the Mandate period. Herur’s most prolific writer was the move-
ment’s chairman, Menachem Begin. The present volume,
which contains abstracts of 1,436 articles written by him for
the newspaper, faithfully reflects his political activity during
this period through his ideological pieces, election speeches,
debates with the Mapai Party and with David Ben-Gurion in
particular, and reminiscences of the underground period.

22¢e

Historical analysis was one of the newspaper’s, and Be-
gin’s, main themes as part of a campaign to legitimize the
underground and the revolt against the British. He systemati-
cally nurtured the idea of an alternative to Mapai’s political
supremacy, both by legitimizing his movement as that alter-
native and by delegitimizing the Mapai administration as “to-
talitarian,” “corrupt” and “protectionist.” His style was pro-
vocative both orally and in his writing. Positing his party not
only as a political alternative hut as a moral one as well, he
depicted Mapai rule as endangering ctvil rights and as ethni-
cally discriminatory.

Writing in the final issue of Herut, on December 31, 19635,
Begin re-emphasized the historic role played by the under-
ground, while delegitimizing the Mapai administration for its
national failures.

Children of Television / Gilad Padva

Dafna Lemish, Growing Up With Television: The Liitle
Secreen in the Lives of Children and Adolescents (Tel Aviv:
The Open University, 2002; Hebrew)

This pioneering book deals with the complex relationships
between the hLittle screen and children and teenagers, includ-
ing the role of TV in the family unit, the development of the
ability to differentiate between imagination and reality, chil-
dren’s moral judgment, TV as evoking fear, the influence of
TV on violence, the influences of advertising, gender and sexu-
ality, the perception of the Israeli-Arab contlict and the image
of the Arab among Israeli adolescents, globalhization and youoth
culture, school and TV, verbal language and learning from
educational TV, and much else.

Making use of textbooks on communications and a wide
range of academic research, Lemish demeonstrates a broad
perspective of the relationships between TV and young peo-
ple. She also displays an admirably. balanced approach in
poinfing out the inherent weakness of the research literature
on all topics relating to violence.

The book is organized in a user-friendly format of chap-
ters, sub-chapters and short paragraphs. Separate bibliogra-
phies following each study unit will help students and others
interested in research in this field to navigate eifectively
through the mass of research. The text is well ilfustrated and
includes amusing caricatures and comics,




Kesher No. 32, November 2002

CONTRIBUTORS TO THIS ISSUE

Shimon Agranat: Fustice of the Supreme Court of Israel when
the Kol Ha’am judgment was handed down (1953); president
of the Supreme Court, 1965-76,

Justice Aharon Barak: President of the Supreme Court of
Israel.

Dr. Yehiel Limor: Chair, Department of Commaunication, Sapir
College, the Negev; senior instructor, Department of Com-
munication, Tel Aviv University.

Inés Gabel: Course coordinator, Mass Media in Tsrael, The
Open University, Tel Aviv,

Prof. Giora Goldberg: Department of Political Studies, Bar-
Han University.

Dr. Orly Tsarfaty: Lecturer on the mass media, Department
of Communication, Emek Yezreel College.

Dotan Blais: M.A. candidate, Department of Communica-
tion and Journalism, Hebrew University of Jerusalem; lecturer,
Emek Yezreel College; Internet researcher.

Avi Raz: Ph.D. candidate, Oxford University; journalist, pre-
viously based in New York and Moscow; former lecturer,
Department of Communication and Journalism, Hebrew Uni-
versity of Jerusalem.

Dr, Ehud Manor: Department of Jewish History, University
of Haifa and Oranim College of Education,

Dr. Mordecai Naor: The Andrea and Charles Bronfman Center
for the Media of the Jewish People, Tel Aviv University; edi-

tor, Kesher.

Dr. Ela Baver: Department of Jewish History, University of
Haifa, speciatizing in the fields of modern Jewish history and
the history of the Jewish press.

Prof. Gideon Kouts: Head of Jewish Communication and
History Trend, University of Paris 8; editor, European Jour-
nal of Hebrew Studies; news reporter, European desk, Israel’s
Channel Two.

Irith Nahmani: Editor, Lady Globes; M.A. candidate, De-
partment of Hebrew Literature, Tel Aviv University.

Dr. Adina Bar-E6L Researcher of Yiddish, Hebrew and Polish
children’s literature and periodicals; lecturer, Achva Academic
College, and head of its Center for Literature, Children’s Lit-
erature and Pedagogy; author, juvenile books.

Meir Chazan: Ph.D. candidate, Chaim Rosenberg School of
Jewish Stadies, Tel Aviv University.

Themas von der Osten-Sacken: Ph.D. candidate, Department
of German Language and Literature, University of Franlcfurt/
M; writer on Israel and Middie East issues,

Dr. Arye Naor: Senior lecturer, Department of Government
and Politics, Ben-Gurion University of the Negev,

Gilad Padva: Ph.D. candidate, Department of Filim and Tel-
evision and The Shirley and Leslie Porter School of Cuitural
Sciences, Tel Aviv University; researches alternative repre-
sentations of gender and sexuality in visual popular culture.

23e



